Eturauhasvaiva

Eturauhanen sijaitsee lantiopohjassa, virtsarakon alapuolella, nojaten lantionpohjan lihaksiin, ja on osa virtsaputkea. Aikuisen miehen eturauhanen painaa noin 20-25 g. Sen pääasiallisin tehtävä on tuottaa siemennestettä, minkä vuoksi siinä on useita kymmeniä virtsaputkeen laskevia tiehyitä.

Eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu
Eturauhasen aktiivisuutta säätelee miessukuhormonit eli androgeenit ja naissukuhormoni estrogeeni. Iän myötä eturauhasen liikakasvun esiintyminen lisääntyy. Tarkkaa syytä tähän ei tiedetä, mutta miessukuhormonien säätelyllä on tähän suuri vaikutus.

Liikakasvu alkaa eturauhasen sisäosista ahtauttaen virtsaputkea ja tästä johtuen liikakasvu aiheuttaa virtsaamisoireita. Liikakasvun seurauksena virtsasuihku heikkenee, virtsarakko voi tyhjentyä vajavaisesti, aiheuttaen samalla jälkitiputtelua ja yövirtsauskertojen lisääntymistä. Oireiden jatkuessa pitkään myös virtsarakossa tapahtuu muutoksia, kuten seinämän paksuuntumista ja toimintakyvyn heikkenemistä. Eturauhasen koko ei suoranaisesti kerro oireiden voimakkuutta. Eturauhasen liikakasvun aiheuttamia oireita voidaan lievittää lääkkeillä. Lääkityksen tarkoituksena on helpottaa virtsaamisoireita ja osa estää myös eturauhasen kasvua. Oireiden vaikeutuessa ja lääkehoidon tehon heiketessä, arvioidaan kirurgisen hoidon tarvetta. Eturauhasen kirurginen hoito tarkoittaa nykyään selkäydin puudutuksessa tehtävää höyläystä tai vastaavaa käsittelyä laserilla.

Eturauhasen liikakasvua voidaan arvioida virtsaamisoireiden lisäksi tunnustelemalla eturauhasta peräsuolen kautta. Tällä menetelmällä saadaan summittainen käsitys eturauhasen koosta. Tarkempi arvio eturauhasesta voidaan tehdä eturauhasen ultraäänitutkimuksella, joka tehdään peräsuolen kautta. Tutkimuksella saadaan tarkka käsitys eturauhasen koosta sekä voidaan arvioida eturauhasen kasvua virtsarakkoon päin ja näin ollen sen vaikutusta virtsaamisoireisiin. Eturauhasen tilaa voidaan arvioida myös PSA laboratoriokokeella. Se on eturauhasen erittämä proteaasi, joka tekee siemennesteen juoksevaksi, sitä erittyy pieniä määriä myös verenkiertoon. PSA arvo kasvaa iän mukana ja näin ollen jokaiselle ikäryhmälle on olemassa omat viitearvot. Myös eturauhasen koko vaikuttaa PSA arvoon sekä virtsaamisoireet ja tulehdukset. Eturauhassyöpä voi myös nostaa PSA arvoa. Mikäli PSA arvon nousun syytä ei tiedetä, voidaan eturauhasesta ottaa ultraääni ohjauksessa neulanäytteet.

Eturauhasen liikakasvun oireiden selvittelyssä tehdään usein myös virtsarakon tähystys. Siinä voidaan arvioida helposti virtsaputkea ja eturauhasen ahtauttavaa vaikutusta virtsaputkeen sekä virtsarakkoa. Virtsarakon tähystys on yleensä kivuton toimenpide, joka voidaan tehdä polikliinisesti paikallispuudutuksessa.

Eturauhassyöpä
Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä. Siihen sairastuu vuosittain yli 5000 miestä. Eturauhassyövän ilmaantuvuus kasvaa miehen ikääntyessä. Yleisyydestään huolimatta, onneksi kyse on varsin hyvä ennusteisesta sairaudesta. Paikallisen eturauhassyövän ennuste on hyvä, mikä tarkoittaa, että 10 vuoden kuluttua diagnoosista elossa on noin 80% miehistä . Eturauhassyöpä ei välttämättä aiheuta ennakoivia oireita ja jopa täysin oireettomalla miehellä poikkeavan PSA arvon syynä voi olla eturauhassyöpä. Viime aikoina on julkisuudessa käyty vilkasta keskustelua eturauhassyövän seulonnan tarpeellisuudesta. Toistaiseksi seulontaa ei ole vielä katsottu aiheelliseksi aloittaa.

Akuutti eturauhastulehdus
Eturauhastulehduksen diagnoosi perustuu yleensä kliiniseen diagnoosiin. Akuuttia eturauhastulehdusta epäiltäessä voidaan tutkia virtsannäyte, eturauhasen eritenäyte sekä sukupuolitautitestit. Eturauhasessa olevan bakteeri osoittaminen tulehduksen aikana voi olla hankalaa. Voimakkaat yleisoireet, joihin liittyy eturauhasen voimakas arkuus, viittaa eturauhasen bakteeriperäiseen tulehdukseen. Lisäksi oireena voi olla kuume ja verestä mitattavien tulehdusarvojen nousu. Se on vakava sairaus ja vaatii yleensä suonensisäisen antibioottihoidon. Mikäli oireilu jatkuu yli 3 kuukautta puhutaan kroonisesta eturauhastulehduksesta tai lantion kipuoireyhtymästä.

Hinnasto

Erikoislääkäri 20 minuuttia80-130 €