Nivelkivun syitä

Miksi niveliä kolottaa?

Useimmilla meistä on joskus ollut ohimenevää nivelsärkyä esimerkiksi flunssan yhteydessä. Jos kipu jostain syystä pitkittyy ja kroonistuu, se voi muuttua elämän laatua haittaavaksi ongelmaksi.

Nivelkivun syitä selvitettäessä lähtökohtana on se, onko nivelissä kivun lisäksi myös turvotusta. Nivelkipu voi johtua useasta syystä, mutta nivelten pitkittynyt turpoaminen viittaa useimmiten reumasairauteen tai nivelrikkoon. Turvotuksen toteaminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Sormissa turvotus on yleensä helposti nähtävissä, mutta esimerkiksi päkiöissä sen toteaminen saattaa olla hyvinkin vaikeaa. Lonkkanivelen turvotuksen pystyy toteamaan vain ultraääni- ja/tai magneettitutkimuksella.

Nivelrikko on yleisin nivelsairaus

Niverikko on hyvin yleinen sairaus ja onkin arvioitu, että jopa miljoona suomalaista sairastaa jonkinasteista nivelrikkoa. Nivelrikosta on käytetty myös termiä nivelen kuluma, mutta se on virheellinen ilmaisu, koska kyseessä on nivelruston sairaus. Nivelrikkoa esiintyy usein sormissa, jolloin se aiheuttaa kipua, nivelten turpoamista ja muutoksia sormien nivelissä. Yleisimmin se aiheuttaa oireita sormien uloimmissa kärkinivelissä ja keskinivelissä jättäen rauhaan rystysnivelet. Sormet voivat olla aamuisin jäykät, mutta toisin kuin nivelreumassa, jäykkyys kestää vain lyhyen aikaa, tyypillisesti kymmenisen minuuttia. Nivelrikkoa voi esiintyä myös suurissa nivelissä, kuten polvissa ja lonkkissa, mutta se voi iskeä myös muihin niveliin, kuten olkapäihin ja ranteisiin.

Muita reumasairauksia

Reumasairaudet ovat verraten suuri ryhmä sairauksia, joista yleisimpiä ovat nivelreuma, selkärankareuma sekä psoriasikseen liittyvä niveltauti. Useamman nivelen pitkittynyt, viikkoja kestänyt turvotus viittaa reumasairauteen. Muita reumasairauteen viittaavia oireita ovat yleisoireet kuten poikkeava väsymys, koholla oleva lasko ja madaltunut hemoglobiini. Nivelreuma alkaa usein käsien pienistä nivelistä, joissa todetaan usein symmetristä turvotusta, kipua sekä sormien jäykkyyttä erityisesti aamuisin. Myös päkiöiden oireet ovat yleisiä. Päkiöiden kivuista on kenties syytetty huonoja kenkiä mutta niiden taustalta paljastuukin reuma. Verikokeissa saattaa löytyä reumatekijä ja senkka voi olla koholla.

On syytä kuitenkin muistaa että normaali lasko, normaali röntgenkuva ja/tai negatiivinen reumatekijä eivät sulje pois nivelreumaa.
Selkärankareumaan liittyy nimensä mukaisesti selkärangan tulehdus, mutta se voi aiheuttaa nivelkipua ja turvotusta myös muissa nivelissä. Tyypillisesti suuret nivelet, kuten polvi tai nilkka voivat turvota. Poikkeava, lähinnä levossa ilmaantuva ja/tai yöllä herättävä selkäkipu viittaa siihen, että nivelturvotuksen ja kivun aiheuttaja saattaa olla selkärankareuma.

Myös psoriasikseen voi liittyä niveloireita. On arvioitu että psoriasista sairastavista jopa 30 %:lla esiintyy jonkinasteisia niveloireita. Joskus psoriasiksen iho-oireet saattavat kätkeytyä esimerkiksi päänahan alueelle ja joskus ne ilmenevät pelkästään kynsien oireina, joita erehdytään pitämään huonosti paranevana kynsisienenä.

Sidekudossairaudet ovat harvinaisia

Sidekudossairaudet ovat ryhmä harvinaisia sairauksia, jotka voivat aiheuttaa nivelkipuja ja nivelten turpoamista. Tyypillisiä oireita, jotka voivat viitata sidekudossairauteen, ovat laaja-alaiset nivelkivut, väsymys, hiustenlähtö, kuumeilu, ihottuma, suussa esiintyvät haavaumat, aurinkoihottuma ja ns. valkosormisuus. Hoitamattomat sidekudossairairaudet voivat aiheuttaa vakavia oireita myös sisäelimissä, joten niiden diagnosointi varhaisessa vaiheessa on tärkeää.

Jos nivelkipuun liittyy silmien ja suun kuivuutta, voi taustalla olla melko yleinen sidekudossairaus nimeltään Sjögrenin oireyhtymä. Sen yleisimpiä oireita ovat nivelkivut, harvemmin nivelten turpoaminen, limakalvojen kuivuuus, väsymys, ja joskus sylkirauhasten turpoaminen.

Fibromyalgia eli kipuoireyhtymä

Fibromyalgia ei ole tulehduksellinen reumasairaus vaan kivun säätelyn häiriö. Onkin ehdotettu, että sairautta kutsuttaisiin nimellä yleistynyt kipuoireyhtymä. Fibromyalgian syy on epäselvä, mutta sille tyypillistä on hyvin laaja-alainen kipu joka tuntuu erityisesti fibromyalgialle ominaisissa kipupisteissä, kuten polvissa ja kyynärpäissä. Tulehduskipulääkkeet tai kortisonipistokset eivät auta kipuun. Unihäiriöt ovat yleisiä samoin kuin kipujen pahentuminen saunomisen jälkeen. Ennen kuin fibromyalgian diagnoosi voidaan tehdä, on tärkeää, että reumasairaudet, erityisesti selkärankreuma ja nivelpsoriasis on suljettu pois, koska ne voivat aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita.

Muita yleisiä niveloireiden aiheuttajia

Keliakia on varsin yleinen sairaus ja siihen voi liittyä monenlaisia nivelvaivoja, kuten epämääräistä nivelkipua, kolotusta ja joskus turvotustakin. Sen vuoksi keliakia on aina syytä pitää mielessä, kun etsitään syitä epäselville nivelvaivoille.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä myös nivelvaivoja ja raajojen turvotusta. Hemokromatoosi on rauta-aineenvaihdunnan häiriö jossa rauta imeytyy liian tehokkaasti. Raudan kertyminen elimistöön voi johtaa mm. diabetekseen ja nivelvaivoihin. Tyypillisesti kipua ja turvotusta esiintyy rystysnivelissä.

Lähes mikä tahansa bakteeri- tai virusinfektio voi myös aiheuttaa nivelkipua joka paranee, kun infektio parantuu tai se hoidetaan. Tietyt infektiot voivat laukaista erityisen nivelsairauden, joka jatkuu infektion parantumisen jälkeenkin. Tällaista niveltautia kutsutaan reaktiiviseksi artriitiksi. Tyypillisiä laukaisevia infektioita ovat esimerkiksi klamydia ja monet suolistoinfekio,t kuten salmonella. Valtaosa reaktiivisista artriiteista paranee muutamassa viikossa tai kuukaudessa, mutta pieni osa kroonistuu ja seurauksena voi olla reumankaltainen niveliä vaikeasti vaurioittava sairaus.

Moniin virusinfektioihin voi liittyä pitkittyneitä nivelvaivoja. Eräs hyvin tyypillinen tällainen virustauti on parvorokko. Lapsilla se aiheuttaa poskien punoitusta mutta aikuisilla se voi aiheuttaa usean kuukauden, jopa muutaman vuoden kestävän reumankaltaisen nivelsairauden. Itä-Suomessa esiintyvä hyttysten välityksellä tarttuva Pogostan tauti voi niinikään aiheuttaa pitkittyneitä nivelkipuja ja nivelten turvotusta. Moniin kroonisiin virustauteihin kuten B- ja C- maksatulehduksiin sekä HIV-infektiooon voi niinikään liittyä monenlaisia nivelvaivoja. Lisääntyneen turismin myötä saattavat jotkut nivelvaivoja aiheuttavat virukset, kuten hyttysten välityksellä tarttuva, vaikeita pitkällisiä nivelkipuja aiheuttava, chikungunya, tulla turistien mukana myös Suomeen.

Mitä siis tehdä kun niveliä kolottaa?

Lyhytaikaiset nivelkivut eivät yleensä ole vaarallisia ja niitä voidaan hoitaa parasetamolilla ja tulehduskipulääkkeillä. Jos nivelkipu pitkittyy, on aiheellista hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Erityisesti, jos nivelkivun lisäksi nivelissä esiintyy myös turvotusta, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. On hyvä muistaa, että reumasairauksien hoito on viime vuosina edennyt suurin harppauksin, ja nykyään reumasairauksia voidaan hoitaa tehokkaasti saavuttaa oireettomuus.