Selkärankareuma

Selkärankareuma on selkärangan ja nivelten tulehduksellinen reumasairaus. Tauti alkaa useimmiten nuorella iällä, tyypillisesti 20-30 ikävuoden välillä, mutta joskus selvästi myöhemminkin.

Selkärankareuman oireita
Selkärankaan ilmaantuu tulehdusreaktio, joka aiheuttaa kipua ja jäykkyyttä. Hyvin tyypillistä on myös alaselän ns. sakroiliakaalinivelten (si-nivelet) tulehtuminen ja siitä seuraava kipu. Selän lisäksi myös muut nivelet, tyypillisesti isot nivelet kuten polvi tai lonkka, voivat tulehtua ja turvota. Ei kuitenkaan ole harvinaista, että myös pienemmät nivelet kuten sorminivelet tulehtuvat. Osalla potilaista esiintyy silmätulehduksia (iriittejä), jotka voivat olla myös taudin ensimmäinen oire. Tulehdukselliselle selkäkivulle on tyypillistä, että se ilmaantuu levossa ja yleensä helpottuu liikkuessa. Kipu usein myös herättää aamuyöstä ja pakottaa nousemaan ylös. Tyypillisesti selkä tuntuu aamulla jäykältä

.

Selkärankareuman diagnosointi ja hoito
Normaali selän röntgen-kuva ei poissulje tautia sillä radiologisten muutosten ilmaantuminen kestää usein vuosia. Herkin menetelmä todeta selkärangan tai sakroiliakaalinivelten tulehdus on selän magneettitutkimus (MRI).

Selkärankareuman lääkehoito on kehittynyt viime vuosina suuresti. Peruslääkkeisiin kuuluvat edelleen tulehduskipulääkkeet ja sulfasalatsiini, jotka pitävät useimmilla taudin oireet hyvin hallinnassa. Uudet biologiset lääkkeet ovat olleet läpimurto vaikean selkärankareuman hoidossa ja ne tarjoavat avun vaikeimpienkin tautimuotojen hoitoon.