HPV-tutkimus

Kohdunkaulasyövän syntyyn tarvitaan ihmisen papilloomavirus (HPV) –infektio, joka on myös syövän keskeisin ja tärkein taustatekijä: HPV:tä löytyy syöpäkudoksesta lähes aina. HPV-tyyppejä on löydetty yli 100, ja osalla niistä on todettu olevan yhteys kohdunkaulan syöpään ja sen esiasteisiin.

HPV tyypit 16 ja 18 ovat yleisimmät vahvojen esiasteiden ja kohdunkaulasyövän aiheuttajat. Muita korkean riskin HPV-tyyppejä on  12 kpl. HPV infektio voidaan löytää HPV-testillä.

Suurin osa HPV-infektioista paranee itsestään, nuorilla alle 30-vuotialla parhaiten, viimeistään parissa vuodessa. Yli puolet gynekologisessa irtosolunäytteessä todetuista HPV:hen viittaavista muutoksista palautuu normaaliksi ilman hoitoa. Pitkittynyt HPV-infektio lisää esiastemuutosten kehittymisen riskiä, mutta vain pieni osa infektioista johtaa esiasteen syntymiseen ja vielä harvempi syövän syntyyn, jos esiastetta ei hoideta.

Syövän esiasteiden kehittymiseen ja syövän riskiin vaikuttavat HPV-infektion ohella myös monet muut tekijät, kuten yhdyntöjen varhainen alkamisikä ja partnereiden runsaus. Myös tupakointi, immuunipuolustusta heikentävä lääkitys, HIV-infektio ja muut gynekologiset infektiot, kuten klamydia, lisäävät syöpäriskiä.

HPV-infektio on hyvin yleinen. Noin kolme ihmistä neljästä saa infektion elinaikanaan, suurin osa huomaamattaan, koska infektio on useimmiten oireeton sekä naisilla että miehillä. Jotkin HPV-tyypit, kuten 6 ja 11 voivat aiheuttaa näkyviä kondyloomia. Yleisempi infektio on kuitenkin kohdunkaulassa, jossa virus voi aiheuttaa PAPA-kokeessa näkyviä solumuutoksia.

Viime aikoina tehdyt suuret tutkimukset viittaavat siihen, että HPV-testiin pohjautuva seulontaohjelma saattaa olla vielä vaikuttavampi kuin nykyinen PAPA-testiin perustuva ohjelma.

Pekka Nieminen, dosentti

Hinnasto