Tulikoura Ilkka

LKT, kirurgi, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri

Varaa aika Tulikouralle numerosta 09-6811390. Tervetuloa!

Hoitoon liittyvät asiat ja tiedustelut: sairaanhoitaja Marja Peltoniemi, puh. 050-4604882.

Erityisosaaminen
Liikunta- ja urheiluvammat ja muut tuki- ja liikuntaelimistön vammat sekä niiden leikkaushoito
Traumat ja niiden jälkitilat

Kielitaito
suomi, englanti, ruotsi, saksa

Kokemus

Tietotaito on hyvin keskeistä monessa tekemisessä: mm. kirurgin työ on sellainen.

Tietotaidon hankkimisessa on selvästi kaksi eri osiota:
1) tiedon hankkiminen kirjoista, julkaisuista, kansainvälisistä kokouksista: eli mitä muualla tiedetään sekä
2) oma kriittinen kokemus monien vuosien ajalta: taito lisääntyy, kun tietoa ja omaa kokemusta tehokkaasti yhdistetään. Yhä uudelleen ja uudelleen arvioidaan omaa tekemistä. Tietotaito paranee ajan kanssa, jos vain pysyy aktiivisena ja kriittisenä.

Ilkka Tulikoura on perehtynyt lääketieteeseen 50 vuoden ajan. Erikoislääkärin oikeudet Tulikoura on hankkinut kirurgiasta, vatsaelinkirurgiasta, ortopediasta ja traumatologiasta. Urheiluvammojen vaativaan sarkaan (lopputuloksen on oltava hyvä tai erinomainen) Tulikoura on aktiivisesti perehtynyt 40 vuoden ajan.

Ilkka Tulikoura on toiminut Suomen suurimman traumasairaalan traumatologina ja johtotehtävissä yli 28 vuotta. Leikkauksia hän on tehnyt yli 15 000. Hän on hoitanut ja leikannut lukuisia huippu-urheilijoita, sekä suomalaisia että ulkomaisia. Monet heistä ovat saavuttaneet mestaruuden tai arvokisamitalin leikkaushoidon jälkeen: tuloksen on täytynyt olla erittäin hyvä. Tämä on edellyttänyt lääkärin kehittynyttä tietotaitoa, kriittisesti oman työn laadun seuraamista: toistettu sitä, millä on hyvät tulokset, korjattu niitä hoitoja, joihin on löytynyt parempi vaihtoehto.

Kipu ei juuri koskaan synny ”korvien välissä”. Syyn löytäminen on ollut ratkaisevaa hoidon onnistumisen kannalta. On täytynyt ponnistella, pohtia, analysoida ja tehdä assosiaatioita syytä selvittäessä. Niin on moniin kipuongelmiin löytynyt ratkaisuja, joita ei maailmalla eikä Suomessa tunneta hyvin. Tärkeää on, että kivut poistuvat ja potilas/urheilija on tyytyväinen. Esimerkiksi erästä polven kipuongelmaa Tulikoura on hoitanut leikkaamalla yli 10 vuoden ajan. Leikkaushoidolla autettujen huippu-urheilijoiden joukossa on kolme maailmanmestaria ja yksi olympiavoittaja.

Jos magneettilausunnossa sanotaan, että kaikki on normaalia, voi kivun syy kuitenkin löytyä leikkauksessa. Jos tähystyksen jälkeen kipu jatkuu, voi kivun syy vielä löytyä ja olla hoidettavissa. Tämä kaikki riippuu tietotaidosta ja kokemuksesta.

Leikkaushoidossa kirurgin tulee auttaa elimistöä paranemaan kudosvammasta; elimistö ei pysty kaikkeen itse. Tietotaitoinen kirurgi tietää milloin elimistö tarvitsee apua ja miten paraneminen tapahtuu.

Ilkan kirjoittamia tekstejä

Onko ilman traumaa syntyneen polvikivun atroskooppinen hoito turhaa? / Polvikierukka tulisi korjata mahdollisimman pian / Mikä on turha polven tähystys?